Podcast MoniOnAir: Rozhovor
Právě vyšel rozhovor, který Zdeněk poskytl Monice Kvapilové v jejím pořadu MoniOnAir. ZNAČKA NENÍ LOGO, ALE STRATEGIE
Právě vyšel rozhovor, který Zdeněk poskytl Monice Kvapilové v jejím pořadu MoniOnAir. ZNAČKA NENÍ LOGO, ALE STRATEGIE
Dnes jsme společně s klientem na tiskové konferenci prezentovali nový projekt. Tak není divu, že se dočkal mediální odezvy. Ty politické články vynecháme, nás zajímá příspěvek na designportal.cz.
Pozvánku k rozhovoru Zdeněk rád přijal. Otázky o komunikačním designu kladla Kamila Zárychtová, zakladatelka BforB v České republice. Rozhovor si můžete poslechnout na volně přístupném streamu zde.
Zdeněk byl ambasadorem třetího letošního setkání designérů Designer's Mixer, který pořádá BrandCloud.pro. Tentokrát ale setkání probíhalo on-line jako livestream na Facebooku. Setkání předcházela anketa, kde jsme zjišťovali míru zapojení designérů do práce s obsahem. Během své prezentace ukázal Zdeněk její výsledky a přiblížil kolegům metodu OBSAH+FORMA.
Zdeněk přednášel na Ostravském a Východočeském Marketing Day.
Uspořádali jsme konferenci Řeči o grafickém designu v Brně i v Praze a Zdeněk tam přednesl prezentaci, jak se projevuje sebevědomí v grafickém designu. Zde je záznam z Brna.
Nejnovější blog o nejčastějších chybách v grafickém designu, které napravujeme ve vizuální komunikaci našich klientů.
Zvu vás na svou přednášku do Ostravy – 19. února na Marketing Mixu v Clarion Congress Hotelu Ostrava. Přednáška začíná ve dvě.
Rok se s rokem sešel a vy jste mohli vidět Zdeňka znovu na Marketing Mixu v Praze a koncem září také v Brně. Letošní přednáška se jmenovala Co byste měli vědět o práci grafika pro případ, že by to nevěděl váš grafik.
Mohli jste Zdeňka vidět jako hosta, experta na marketingovou komunikaci, na úvodních seminářích projektu Creative Hub. Prováděla se osvěta v oboru dokončovacích tiskových technologií. Semináře byly dva a konaly se v Národním památníku na Vítkově a v expozici tiskařství Národního technického muzea. Za projektem stojí společnost Grafie s hlavním partnerem Konicou Minoltou.
Zdeňkova přednáška na Marketing Mixu se už pomalu stává tradicí. Tentokrát to bylo o prezentacích a o jejich bolestivém vzniku. Uslyšíte tipy, které tři snímky nesmí ve vaší prezentaci chybět a které tři naopak raději vypusťte. Přišlo hodně lidí a ohlasy byly velmi příjemné. Téma jste mohli slyšet jako obvykle v Praze, odkud pochází záznam, i v Brně.
Na Marketing Mixu měl Zdeněk další přednášku. Jmenovala se Budování grafické značky pro budování skutečné značky. Představila, jak a kde grafickou značku smysluplně prezentovat a jaké k tomu použít nástroje. Navštívit jste ji mohli v Praze a v Brně. Záznam přednášky z Marketing Mixu v Praze je zde.
Zdeněk opět přednášel na Marketing Mixu v Praze a v Brně. Tyto přednášky měly na jaře 2016 také reprízy v Ostravě a v Hradci Králové. Dozvěděli jste se, jak poznat, že máte blbé logo. Záznam přednášky pochází z Marketing Mixu 2017 v Brně. Omluvte zhoršenou kvalitu záznamu, přednášku rušil hluk ze sousedního výstavního sálu.
Třetí článek o bourání mýtů v grafickém designu ukazuje, že grafický design je součástí velkého soukolí. Nikdo ze čtenářů totiž nemá možnost vůbec jen tušit, že šiřitel by byl býval měl v úmyslu sdělovat něco docela odlišného, než hotový tiskový materiál ve skutečnosti sděluje.
Na světě je nové číslo časopisu, který vydává Česká marketingová společnost, s článkem Navrhujeme logo od Zdeňka. Je to závěrečný díl trojice článků věnované tématu loga. Tentokrát skutečně o tom, jak by takové logo mohlo vypadat. Říká se, že logo má mít nápad. Pohybuji se aktivně v oboru přibližně 15 let a nevím, co to je. Za nápad je obvykle považováno překvapivé řešení.
Již potřetí vystupujeme v rámci doprovodného programu veletrhu Svět reklamy, který pořádá společnost Omnis Olomouc. Opět pod odbornou patronací Unie grafického designu. Vytřískejte maximum ze svého grafického designéra, to je název Zdeňkova příspěvku. Přednáška poskytne vodítka pro rozhodování co škrtnout. Veletrh se konal nejprve 28. 9. 2011 v rně v hotelu Voroněž hned vedle brněnského výstaviště. Pak se i se svým doprovodným programem přesunul do Prahy do hotelu Diplomat.
Druhý článek o bourání mýtů v grafickém designu ukazuje, že uspořádat výběrové řízení není zdaleka taková výhra, jak se na první pohled jeví. V situaci, kdy vybírá mezi slabšími řešeními, ani nemá dostatečné znalosti, aby vybral správně.
V tradičním hodnocení log na dané téma se tentokrát hodnotila loga kuchyňských studií a náš zástupce nedopadl, přes v tomto časopise obvykle drtivě kritické komentáře, vůbec špatně.
První z plánované řady kratších článků, které budou bourat některé zavadené mýty. První se věnuje známému pořekadlu, že obrázek vydá za tisíc slov. Je třeba si ale zejména uvědomit správnou posloupnost obsaženou v této větě.
Na veletrhu Reklama Polygraf se v poslední den doprovodného programu objevil tajuplný přednášející Sven Ekstrøm. Byl to ale zase Zdeněk Sládek v roli zahraničního designéra. Na přednášce o namingu, tedy o pojmenovávání, by totiž se svým vlastním jménem příliš dojmů neudělal. Že jste tu, je odpověď na otázku, proč je název důležitý.
Nedávno vyšlo další číslo časopisu Marketing & komunikace, který vydává Česká marketingová společnost, s článkem od Zdeňka. Ten nese název „Než začnete navrhovat logo“. Věnuje se přípravě, volbě jména a shromažďování informací před tvorbou loga. Je vhodné, aby mezi konkrétním provedením celého loga a jeho ideovou podstatou existovala určitá mezera, která poskytne prostor pro divákovu fantazii, zaujme jeho pozornost.
Nachystali jsme náš první odborný článek v tomto časopise. Článek vychází z tématu přednášky na veletrhu Svět reklamy na podzim 2013, zabývá se srovnáním webů a tiskovin. Na rozdíl od tiskoviny nemáte na první pohled ponětí o skutečném rozsahu webu.
V čísle 09/2013 najdete stručný rozhovor s Ing. Zdeňkem Sládkem na téma marketing tiskáren.
V prostorách ČSVTS v Praze na Novotného lávce proběhla 23. října 2013 konference Dialog se zákazníkem, jejíž součástí byl i diskusní panel odborníků. Ing. Zdeněk Sládek byl jedním z panelistů bloku Jak prodat zákazníkovi více.
Opět vyšlo nové číslo časopisu Marketing & komunikace, který čtvrtletně vychází u České marketingové společnosti. Nový článek nese jednoduchý název „Logo“. V článku se Zdeněk pokouší rozbourat některé mýty, které tvrdí, že logo musí být vždy takové nebo makové. V poslední době jsem se setkal s několika redesigny starších českých log, která byla svým řemeslným provedením poplatná době svého vzniku v raných devadesátých letech. Měla však v sobě zahrnutého svého génia, měla výrazný charakter. Mnohá tato loga jsou nahrazována novými, která jsou provedena korektně soudobým způsobem. Charakter ale ztrácí.
Po roční přestávce se na doprovodném programu veletrhu Svět reklamy, který pořádá společnost Omnis, podílela znovu Unie grafického designu. Na jedné z přednášek vystoupil také Ing. Zdeněk Sládek. Veletrh se konal nejprve 24. 9. 2011 v Brně ve Wannieck galerii, která se nachází ve středu města nedaleko obchodního centra Vaňkovka. Tématem přednášky bylo srovnání vlastností webů a tiskovin. Svět reklamy se pak i se svým doprovodným programem a touto přednáškou přesunul do Prahy do hotelu Diplomat. Termín byl stanoven na 1. 10. 2011. Weby mají neskutečné množství funkcí, přesto neumí některé banální věci. Web vnímáme totiž jen zrakem, velmi omezeně. Z webu není často vidět ani jedna celá strana. Naproti tomu tiskovinu můžete vnímat prakticky všemi smysly.
První grafický časopis Font otiskl článek o našem redesignu tradiční české značky POLDI, který proběhl letos na jaře. Článek a ukázky najdete na straně 19.
Před několika dny vyšlo nové číslo časopisu Marketing & komunikace, který vydává Česká marketingová společnost. Nový článek nese název „Zadání zakázky grafickému studiu“. Kromě několika tipů pro přípravu podkladů se zabývá otázkou rozdílu mezi zakázkami typu „vytvořte podle pokynů“ a „vymyslete“. Při koupi automobilu, fotoaparátu nebo výrobního celku je evidentní, že je nutné o kupovaném zboží vědět co nejvíce. Znát způsob, jakým věci fungují, jak jsou vyrobeny, jaké mají parametry apod. V případě zadání služeb grafického studia platí to stejné, jen to není na první pohled zřejmé. Vaše maximální míra informovanosti a vlastních zkušeností dovolí vyhnout se případným nedorozuměním.
V čísle 12/2012 najdete stručný rozhovor s Ing. Zdeňkem Sládkem na téma typografie napříč médii.
V pořadí 26. červnový seminář UGD se pokusil ukázat na klíčové momenty komunikace s klientem. Zdeněk Sládek si pro demonstraci vybral zakázku na vytvoření značky a zaváděcí kampaně Z GRUNTU. Seminář se konal 11. června v HUBu Praha od 19 hodin. Smyslem tohoto prakticky zaměřeného semináře bylo vysvětlit, že „ti lidé z marketingu“ na straně klienta nejsou žádní nepřátelé. „Těm lidem z marketingu“ musíme my grafičtí designéři vysvětlovat naši práci, objasňovat důvody, proč, co a jak děláme. Stejně tak musíme naslouchat jejich potřebám a umět jim nabídnout ještě lepší řešení, než si dovedli představit. Video ze semináře najdete na youtube.com. Tíha zodpovědnosti za komunikaci a vysvětlování padá na bedra grafických designérů jakožto dodavatelů. Dejte proto klientovi vědět v pravý čas ty pravé věci. Na úvod mu vysvětlete celý postup.
Na konci měsíce září vychází další číslo časopisu Marketing & komunikace, který pro své členy i širší odbornou veřejnost vydává Česká marketingová společnost. V novém čísle najdete třetí pokračování naší série o grafickém designu. Nejnovější článek má název „Jak rozpoznat dobrý design“. Je dobré si uvědomit, že grafický design nemůže nefungovat, nemůže nepůsobit. Grafický design ale může velice snadno působit odlišně, než bylo zadáním stanoveno.
V čísle 6/2012 najdete stručný rozhovor s Ing. Zdeňkem Sládkem na téma propagace tiskáren.
Noviny pro grafický průmysl přinášejí rozhovor s Ing. Zdeňkem Sládkem na téma současnost a budoucnost trhu.
Několik našich prací se leskne na stránkách první ročenky Unie grafického designu. Na obrázku je patrné logo Z GRUNTU i logo ROTO. Náklad ročenky 1500 ks. Ročenka byla vydána také k příležitosti stánku na veletrhu Reklama/polygraf v Holešovicích v Praze, na kterém jsme se také krátce zastavili.
Časopis České marketingové společnosti otiskl další ze série článků s názvem Jak vybrat grafického designéra/studio pro spolupráci. Autorem článku je Ing. Zdeněk Sládek. Článek prošel schvalovacím řízením redakční rady, kterou vede prof. Gustav Tomek. Naleznete ho v čísle 1/2012 na straně 25. Mohlo by se zdát, že o úrovni grafického designu rozhodují grafici a grafičtí designéři. Není tomu tak úplně. Rozhodnutí o zlepšení leží více v rukou osvícených a poučených zadavatelů.
Pod záštitou Unie grafického designu se na jedné z přednášek doprovodného programu veletrhu Svět reklamy, který pořádá společnost Omnis, představil také Ing. Zdeněk Sládek. Veletrh se konal 20. 9. 2011 v Brně v kongresovém hotelu Voroněž, který naleznete jen pár kroků od brněnského výstaviště. Tématem přednášky byly nejčastější typografické chyby. Svět reklamy se pak i se svým doprovodným programem a touto přednáškou přesunul do Prahy do hotelu Diplomat, kde slavil snad ještě větší úspěch než při první repríze v Brně. Termín byl stanoven na 4. 10. 2011 v 11.40 hod. Velká část všech typografických chyb má co dělat s mezerami, které někde přebývají, jinde chybí. Správné použití mezer má v několika případech kromě čistě formální správnosti vliv i na význam sdělení.
Časopis České marketingové společnosti otiskl náš článek Grafický design a grafický designér, který má za cíl všem marketérům více přiblížit profesi grafického (komunikačního) designéra. Autorem článku je Ing. Zdeněk Sládek. Článek prošel schvalovacím řízením redakční rady, kterou vede prof. Gustav Tomek. Naleznete ho v čísle 3/2011 na straně 14. Pokud se podíváme do anglického slovníku, u hesla „design“ najdeme české ekvivalenty „projektovat, plánovat, koncipovat, zamýšlet“. Stejně tak např. ve strojírenství se k českému „konstruovat“ používá stejný anglický ekvivalent. Jsou to ve všech případech pojmy velmi racionálního obsahu popisující analytickou a následnou tvůrčí činnost, která je skutečnou náplní činnosti grafického – komunikačního designéra. Grafický design tedy není prosté vytváření obrázků.
Debaty na kanále Českého rozhlasu zaměřeného na popularizaci vědy se zúčastnili kromě předsedy UGD Ing. Milana Sládka ze studia Dost dobrý design také další dva zakládající členové Unie grafického designu pánové Filip Blažek a Jan Tippman.
Děkujeme redakci prvního grafického časopisu Font, že uveřejnila v rámci tématu zářijového vydání Bezpečnostní služby naši komplexní práci pro kladenskou agenturu SBS Services. Ukázku s textem naleznete na straně 35.
V pátek 12. srpna 2011 jsme poskytli Mladé frontě rozhovor a dnes to vyšlo! V příloze Léto v rámci seriálu o rodinných firmách vychází v sešitu B rozhovor se Zdeňkem a Milanem Sládkovými.
Již před loňskými Vánocemi vyšel na serveru Hospodářských novin článek o tištěných i elektronických novoročenkách. Zdeněk Sládek odpověděl na několik otázek.
Vydali jsme praktickou pomůcku – laminovanou kartu formátu A5 s přehledem nejzákladnějších typografických pravidel pro každodenní použití v kanceláři. Máte-li o tuto pomůcku zájem, kontaktujte nás. Součástí našeho mateřského jazyka jsou také pravidla pro psaní různých značek. Přinášíme vám přehled těch nejzákladnějších. Na porušování normy se ve velké míře bohužel podílejí i profesionálové v oblasti zpracování textu.
Na žádost pana Eduarda Zemana napsal Zdeněk pro jeho webový portál logobox.cz kratičký článek, proč se logem vůbec zabývat. Je třeba vyvrátit mýtus, že mít dobré logo (resp. vizuální identitu) je důležité proto, že je krásné. Není to pravda. Mít dobré logo je důležité, protože takové logo pomůže najít vašemu produktu víc zákazníků a vám přinese možnost účtovat si za něj vyšší cenu.
Před několika dny vydalo studio HRaNA knihu, která mapuje česká loga od roku 1989 do roku 2008. Najdete v ní také naše loga obuvi Zóna, obchodu Naven a nerealizované logo firmy Beznoska.
Zmínili se o nás v článku na podnikatel.cz. Odpověděli jsme redakci na pár otázek o moderním přístupu k logotypům.
Na půdě Rakouského kulturního fóra v Praze přednáší Zdeněk referát o zkušenostech s designem mezi malými a středními podniky na mezinárodním workshopu EWDS o podpoře designu.